-

Søte drømmer – 5 tips for en bedre nattesøvn

Det finnes folk som har den misunnelsesverdige evnen til å sovne hvor og når som helst, på alt fra flyturer og bilturer til i pausen på jobb. På den annen side har du de som nesten aldri får en god natts søvn, og som ligger og vrir seg om natten og venter på Jon Blund.

Dagens hektiske moderne livsstil gjør det stadig vanskeligere å få seg en god natts søvn. Så her har du vår topp 5-liste over triks som kan forbedre nattesøvnen.

PIbyRD Alna Oslo 08 OSLPE.jpg resized

1. Koble fra

Teknologien er overalt i hverdagen, men vi trenger den ikke når vi skal sove. Faktisk kan de korte bølgelengdene til lyset fra elektroniske enheter som smarttelefoner, nettbrett, lesebrett og visse datamaskiner forstyrre søvnrytmen vår. Hvis du ikke kan leve uten å sjekke statusoppdateringer eller surfe litt før du lukker øynene, kan du laste ned appen F.Lux eller Twilight, som endrer fargene på skjermen etter klokkeslettet.

2. Ha en rutine

Vi har faste rutiner stort sett hele livet, i alt fra skole til jobb, men har likevel en tendens til å glemme klokken når det gjelder den viktige søvnen. Ha en fast leggetid og stå opp til samme tid. Faste rutiner forsterker kroppens døgnrytme og sørger for at du sover bedre. Men ikke prøv å tving deg selv til å sove. Hvis du ligger der lys våken, kan du like godt stå opp og prøve å gjøre noe avslappende, som å meditere, lese eller ta et varmt bad. Så går du tilbake til sengs når du blir trøtt.

3. Slapp av

Vi blir alle stresset fra tid til annen. Tankene stormer på full gass, fulle av alskens bekymringer, og det blir helt umulig å finne roen. Men akkurat som med når man sovner og står opp, kan man lage en rutine på når man skal løse bekymringene sine. Sett av litt tid hver dag, helst før du går og legger deg, til rett og slett å skrive ned det som bekymrer deg.

PIbyRD Lund 92 XGCPD

4. Komfort er nøkkelen

Omgivelsene vi sover i bør være så komfortable som mulig. Rommet bør være kjølig, mørkt og stille. Hvis det er for bråkete, kan du bruke ørepropper, og hvis det er for varmt, kan du ha på en vifte. Akkurat hvilken type som er best er svært subjektivt, men en god madrass og pute er helt avgjørende for å sove godt.

5. Spis og tren for å bli trøtt

Si nei til sene måltider og snacks. Unngå mektig, fetende mat de siste to timene før leggetid. Fettholdig mat gir magen mye arbeid når den egentlig skal hvile. Unngå alkohol og koffein i tiden før du legger deg. Begge deler kan påvirke søvnen negativt.

Regelmessig trening har mange fordeler. Selv bare 20–30 minutter fysisk aktivitet hver dag kan bidra til at du sover bedre.  Men unngå trening rett før leggetid, det kan nemlig virke mot sin hensikt og bidra til å holde deg våken.

 

css.php